Regisztrációs adó kalkulátor 2024
Menü

Futómű beállítás - miért fontos hogy a futómű jól legyen beállítva?

Futómű beállítás - ez viszonylag egyszerű folyamat, amelyhez a járművet egy futóműbeállító gépre kell helyezni.

Ez a gép lézervezérelt mérések segítségével lehetővé teszi a szerelő számára, hogy a felfüggesztés alkatrészeit a gyári előírásoknak megfelelően állítsa be és igazítsa.

A futómű beállítási problémára először akkor gyanakodhat, amikor az úton haladva úgy érzi, hogy az autója kúszik vagy az egyik oldalra húzódik.

Észreveheti, hogy a kormánykerék nincs középen, miközben egyenesen halad az úton. Lehet, hogy az autója jól kormányozható, de ha megnézi a gumiabroncsokat, észreveheti, hogy azok egyik oldalon jobban kopnak, mint a másikon

A futómű beállítás megértése

A legtöbb jármű- és gumiabroncsgyártó azt ajánlja, hogy 6 havonta vagy 10 000 km-enként - attól függően, hogy melyik következik be előbb - ellenőriztesse járműve futóműbeállítását.

Akkor is ajánlott elvégeztetni az igazítást, ha járdaszegélynek ütközik vagy kátyúba fut, mivel ez a felfüggesztés és a kormányzás sérülését okozhatja. Ez a futómű beállítását is megváltoztathatja.

A futómű beállítási szolgáltatás a jármű típusától függően első kerék vagy mind a négy kerék beállításából állhat. A leggyakoribb beállítási attribútumok a dőlésszög, a utánfutás és az összetartás.

Utánfutás (caster)

A caster az a szög, amelyben az első felfüggesztés a függőleges helyzethez képest áll.

A Caster csak az autó első felfüggesztésén van beállítva. Ez a szög szemmel nem látható, hanem a megfelelő beállítási berendezéssel kell megmérni.

A legtöbb járművön ez a szög pozitív módon van beállítva, ami segíti a kormányzást és a jármű stabilitását nagyobb sebességnél. Az utánfutás segíti a kerék "középre való visszatérését" a kormánykerék elfordítása után. Ez a szög általában nem befolyásolja a gumiabroncsok kopását.

Dőlésszög (camber)

A dőlésszög egy olyan beállított szög, amelyet néhány járművet megnézve valóban láthat. A dőlésszög az abroncs tetejének dőlése az úthoz viszonyítva. Ha egy jármű kerekeit nézi, akkor a gumiabroncs tetejének a jármű felé való dőlését negatív dőlésszögnek nevezzük. Ha a kerék teteje a járműtől kifelé dől, azt pozitív dőlésszögnek nevezzük.

Általában a legtöbb járműnél semleges vagy enyhén negatív dőlésszöget állítanak be, hogy a gumiabroncsok egyenletesen kopjanak. Bár egyes sportkocsiknál a nagyobb sebességnél a kezelhetőségi jellemzők javítása érdekében negatív dőlésszög beállítását is eszközölik.

A túl nagy negatív dőlésszög a gumiabroncs belső oldalának gyorsabb kopását, a túl nagy pozitív dőlésszög pedig a gumiabroncs külső oldalának gyorsabb kopását eredményezi.

Összetartás, széttartás

Az összetartás optimalizálása a leggyakrabban szükséges beállítás. Az összetartás a gumiabroncsok egyenes irányú helyzetét jelenti.

Ha arra gondol, hogy úgy jár, hogy a lábujjai befelé mutatnak, akkor ezt összetartásnak tekintjük (pozitív érték).

Ha a lábfeje tökéletesen egyenes, az nulla összetartásnak számít. Ha a lábfeje kifelé mutat, az a széttartás jelenti (negatív érték).

Ez a szög a legtöbb jármű elülső és hátsó részén beállítható, és általában elég közel van a nullához, vagy nulla.

A túl nagy érték (összetartás, széttartás) - akár befelé, akár kifelé - nagyobb sebességnél instabilitást és jelentősen megnövekedett gumiabroncskopást okozhat.  Ekkor a jármű "küzd" a gumiabroncsok túlzott szögével.

Futómű beállítás

Tünetek, amelyek mutatják, hogy járművén futómű beállítás esedékes

Ha elviszi járművét egy próbakörre egy szerelőhöz, az segít leszűkíteni, hogy futómű beállításra van-e szüksége, vagy a kormánymű illetve a felfüggesztés valamelyik alkatrésze az oka egy esetleges hibának.

A jármű az egyik oldalra húz

A jármű futómű beállításával kapcsolatban gyakori tévhit, hogy a forgalomtól kissé félrehúzódó jármű futómű beállítást igényel.

Ez nem mindig van így. A gyártók úgy állítják be a futóművet, hogy a jármű enyhén a forgalomtól elhúzódjon, hogy ha a vezetővel történik valami, a jármű ne a szembejövő forgalomba tartson, és ne okozzon katasztrofális balesetet.

Ha azonban a jármű túlzottan húzódik az egyik oldalra - lehet, hogy szükség van a futóműbeállítás ellenőrzésére.

Ha a jármű durván húzódik egyik vagy másik oldalra, az meghibásodott vagy túlzottan elhasználódott kormánymű- vagy felfüggesztési alkatrészre utalhat. Ezt a lehető leghamarabb szakképzett szerelővel ellenőriztesse.

A kormánykerék nem áll középen

A nem középen álló kormánykerék a futómű helytelen beállítását jelzi - általában az összetartás beállítása nem megfelelő. Ezt okozhatja a kormánymű elhasználódott alkatrészeinek kopása is.

A jármű rázkódik vagy vibrál

Ezt a problémát általában nem a rossz futómű beállítás okozza, és valószínű, hogy egy meghibásodott kormánymű- vagy felfüggesztési alkatrész, a kerék kiegyensúlyozásának problémája vagy enyhén elvetemedett féktárcsák okozzák.

Zajos jármű

Ha nyikorgást, kopogást vagy súrlódást hall, az általában kormánymű- vagy felfüggesztési problémára utal. Előfordulhat, hogy a jármű felfüggesztés- vagy kormányműjavításra szorul, és e javítások után kerékkiegyenlítésre lesz szükség.

Futómű beállítás

Járművizsgálat - futómű beállítás

Itt számos ellenőrzést kell elvégezni egy gépkocsin, mielőtt a futómű beállítás elvégezhető lenne.

Ezek közé tartoznak a kerekek és a gumiabroncsok ellenőrzése, valamint a felfüggesztés és a kormányzás alkatrészei. Ezen ellenőrzések elmulasztása miatt a futómű beállítás röviddel az elvégzés után megváltozhat.

A kerekek és a gumiabroncsok sérüléseinek ellenőrzése és a gumiabroncsok légnyomásának beállítása befolyásolja a futómű beállítást.

Győződjön meg arról, hogy minden kerék átmérője azonos, és minden gumiabroncs megfelelő méretű, és nincs látható sérülés az oldalfalon vagy a futófelületen.

A futómű beállítás elvégzése előtt a kormánymű és a felfüggesztés elemeit is ellenőrizni kell.

Győződjön meg arról, hogy nincsenek olyan sérült alkatrészek, amelyek megakadályozzák a megfelelő beállítást, vagy befolyásolják a jármű vezetési biztonságát. Ezeket a futómű beállítás elvégzése előtt ki kell cserélni.

Idővel a felfüggesztés rugói elhasználódnak és elkezdenek megereszkedni, ami megváltoztatja a jármű hasmagasságát.

A hasmagasságot is ellenőrizni kell, mivel az befolyásolja a futóműbeállítást. Az alacsonyabb hasmagasság automatikusan növeli a jármű negatív dőlésszögét, és előfordulhat, hogy a felfüggesztés nem állítható vissza a gyári értékre, ami növeli a gumiabroncsok kopását.

A gumiabroncsok kopásának ellenőrzése

A gumiabroncsok kopásának ellenőrzése jelezheti az autó helytelen futómű beállítását.

A leggyakoribb kopás a gumiabroncsok belső vagy külső oldalán jelentkezik. Ez azt jelzi, hogy a jármű túlságosan dől - pozitív vagy negatív, attól függően, hogy a gumiabroncs külső vagy belső oldala kopott.

Egy másik gyakori jele annak, hogy a futómű beállítása hibás, ha túlzott az előfutás vagy utófutás, és ennek következtében a gumiabroncsok egyenetlenül kopnak a futófelületen. A gumiabroncsok élettartama során az útzaj is fokozódik. Ha nagyobb sebességnél megnövekedett útzajt észlelt - például zörgő hangot -, ez lehet az oka.

Az utolsó jel az úgynevezett kupakosodás, amikor a gumiabroncs menet közben pattog az úton, ami egyenetlen kopást okoz a gumiabroncs egyes részein. Ez az elhasználódott lengéscsillapítók és rugók eredménye, és a futómű beállítás elvégzése előtt ki kell cserélni ezeket az alkatrészeket.

Futómű beállítás után

A kerékbeállítás elvégzése után a járművet próbavezetésnek vetik alá, hogy megbizonyosodjanak arról, hogy egyenesen halad.

Előfordulhat az is, hogy a kormányszög-érzékelőt újra kell kalibrálni (középre kell állítani), hogy a menetstabilizáló rendszer megfelelően működhessen.

Az időszakos futómű igazítások növelik a gumiabroncsok élettartamát, fenntartják a jármű kezelhetőségét, és megmutatják a kormányzás, a felfüggesztés és a kerekek kisebb problémáit, mielőtt azok költséges javítássá válnának!

regisztraciosado.hu ©️ 2024