Téligumi csere – érdemes megvenni a téli gumiabroncsokat?

Téligumi csere – érdemes megvenni a téli gumiabroncsokat?
explain.hu
explain.hu

Kategória:Autó

Téligumi csere – érdemes megvenni a téli gumiabroncsokat? Minden, amit a téli gumiabroncsokról tudni kell, valamint útmutató a biztonságos és problémamentes közlekedéshez a téli időszakban. Amikor az Magyarországon leesik egy kis hó, és az autópályáink beállnak, sosem az időjárás a hibás, hanem a mi és a felkészületlenségünk. Ebben az átfogó útmutatóban, amelyben felkészítjük Önt és autóját a téli hónapokra, alaposan megvizsgáljuk a téli gumiabroncsokat, és megvitatjuk, hogy megéri-e a kiadást, mielőtt a hideg évszakban való vezetés minden más szempontját megvizsgálnánk.

Téli gumiabroncsok

Még ha a téligumk egyre népszerűbbé is válnak itthon, sok járművezető még mindig nem érti pontosan, mire valók, és miért kell felszerelni őket és megéri-e a téligumi csere. Az igazság az, hogy a téli gumiabroncsokat nem csak hóra és jégre tervezték. A nyári gumiabroncsoknál tapadósabbak és ezért biztonságosabbak minden időjárási körülmény között – még szárazon is – mindaddig, amíg a környezeti hőmérséklet 7 Celsius fok alatt van.

Mi az a téligumi?

A legfontosabb dolog, amit a téli gumiabroncsokkal kapcsolatban meg kell érteni, hogy ezek nem jéggumik, de még csak nem is “hójáró gumik”. Nincsenek a futófelületből kiálló fémszegeik. Ehelyett a téli gumiabroncsokat egyszerűen arra tervezték, hogy akkor használják őket, amikor alacsony a hőmérséklet és csúszósabbak az utak. Természetesen sokkal hatékonyabbak, mint a nyári gumiabroncsok havon és jégen, de még csontszáraz felületen is nagyobb tapadást és vonóerőt biztosítanak, amennyiben a környezeti hőmérséklet 7 Celsius-fok alatt van. Az víztől is jobban tudnak tisztulni, így a téli gumiabroncsok esőben is biztonságosabbak, mint a nyári abroncsok. November vége és március eleje között tehát a téli gumiabroncsok szinte biztosan több tapadást biztosítanak, mint a nyáriak.

Hogyan működnek a téli gumiabroncsok?

A téligumik három konkrét dologban különböznek a nyári gumiabroncsoktól. Az első az, hogy a futófelület mintázatába sokkal több barázdát vagy lamellát vágtak, amelyek kiszorítják a vizet, és segítenek a gumiabroncsnak a hóba és a jégbe harapni. Másodszor, a téli gumi olyan keverékből készülnek, amely több szilícium-dioxidot tartalmaz, ami azt jelenti, hogy még fagyos hőmérsékleten is puhák és rugalmasak maradnak. Nagyon hideg körülmények között, a nyári gumiabroncs gumija rendkívül merevvé válik, ami azt jelenti, hogy az útfelületen csúszik, ahelyett, hogy tapadna rá. Végül pedig a téli gumiabroncs gumiblokkjait úgy tervezték, hogy menet közben rezegjenek, ami azt jelenti, hogy az esetlegesen felszedett hó kirázódik. A nyári gumiabroncsot eközben eltömíti a hó és a jég, és gyakorlatilag teljesen simává és teljesen használhatatlanná válik.

Használhat téli gumiabroncsokat nyáron?

Nincs jogi akadálya annak, hogy téli gumiabroncsokat használjon nyáron, de semmiképpen sem javasoljuk. Meleg időben a téli gumiabroncsok sokkal gyorsabban elhasználódnak, mint a nyári abroncsok. Ennek hatása azonban fájni fog – a pénztárcáján fogja érezni. Ráadásul a téli gumiabroncsok meleg időben kevesebb tapadást és tapadást biztosítanak, mint a nyári abroncsok, ami azt jelenti, hogy kevésbé biztonságosak. A legjobb, amit tehet, hogy amint a hőmérséklet ismét emelkedni kezd, leszereli a téli gumiabroncsokat, és a következő télre elteszi őket a következő téligumi csere idejéig.

Téli gumiabroncsok kontra összkerékhajtás

Annak érdekében, hogy kiderítsük, hogy a téli gumiabroncsok valóban előnyösebbek-e alacsony tapadási viszonyok között, mint a négykerékhajtás, teszteltek egy elsőkerék-hajtású Skoda Yeti-t téli gumiabroncsokkal és egy egyébként azonos, csak négykerék-hajtású Yeti-t nyári gumiabroncsokkal. Nagyon hideg körülmények között, latyakos hóval borított aszfalton az összkerékhajtású autó gyorsabban gyorsult fel álló helyzetből 50 km/órás sebességre, ami azt jelenti, hogy egyértelmű tapadási előnye volt. Ez mind szép és jó, de minden autónak, amely elkezdett gyorsulni, előbb-utóbb kanyarodnia kell, vagy meg kell állnia. Fékezéskor egy összkerékhajtású autónak semmilyen előnye nincs egy elsőkerék-hajtású autóval szemben.

(Sőt, mivel valószínűleg nehezebb, a négykerék-meghajtású autó valójában hátrányban lesz.) A 30 km/órás sebességről álló helyzetre történő fékezési teszt során az elsőkerék-meghajtású, téli gumikkal szerelt autó sokkal rövidebb idő alatt állt meg, mint a nyári gumikkal szerelt, négykerék-meghajtású autó. Ez a rövidebb távolság jelentheti a különbséget aközött, hogy egyáltalán nem történik baleset vagy nagyon súlyos karambolnak leszünk részesei. A kanyarodási tesztben az eredmény nagyon hasonló volt. A nyári gumikkal szerelt összkerékhajtású autó mindössze 0,17 g oldalirányú gyorsulást tudott produkálni – ami azt mutatja, hogy az autó mennyire tapad a kanyarban -, míg a téli gumikkal szerelt elsőkerék-hajtású autó 0,23 g oldalirányú gyorsulást produkált. Ez talán nem tűnik nagy mennyiségnek, de azt mutatja, hogy a téli gumiabroncsok 35%-kal nagyobb kanyartapadást biztosítanak havon, mint a nyári gumiabroncsok. Ismétlem, ez lehet a különbség a baleset elkerülése és a nagy baleset között. A legjobb megoldás a téli hónapokban egyértelműen a téli gumikkal felszerelt, négykerék-meghajtású autó lenne. Tesztünk azonban azt mutatja, hogy egy téli gumikkal felszerelt kétkerék-meghajtású autó összességében sokkal jobb a hideg időben, mint egy nyári gumikkal felszerelt 4×4-es. Egy szett téli gumi a meglévő autójára ráadásul sokkal olcsóbb, mint egy új terepjáró beszerzése, szóval ebből a szempontból egy téligumi csere biztosan sokkal kifizetődőbb.

Téli gumiabroncsok és jogszabályok Magyarországon

Magyarországon jelenleg ninics törvényi előírás a téli gumiabroncsok felszerelésére vonatkozóan a hideg évszakban. Azaz itthon a téligumi csere nem kötelező. Más észak-európai országokban, így Németországban is, az autósokat törvény kötelezi arra, hogy a téli hónapokra levegyék a nyári gumiabroncsokat. Ez a törvény a látogatókra is vonatkozik. Ökölszabályként a német járművezetők október és húsvét között váltanak téli gumira.

Mennyibe kerülnek a téli gumiabroncsok?

A téli gumiabroncsok ára márkától és mérettől függően rendkívül eltérő. Általánosságban azonban a téli gumiabroncsokért nagyjából ugyanannyit kell fizetnie, mint egy nyári gumiabroncsért.

A téli gumiabroncsok, a nyári gumiabroncsok és az négyévszakos gumik közötti különbségek

A mérsékelt éghajlatú országokban, mint például az Egyesült Királyságban, egész évben használható gumiabroncsok az optimálisak, ezek a téli és a nyári gumiabroncsok elemeit ötvözik. Olyan keverékből készülnek, amely száraz és meleg körülmények között is jó tapadást biztosítanak anélkül, hogy nagyon alacsony hőmérsékleten megkeményednének. A téli gumiabroncsokhoz hasonlóan ezeknek is sok lamellát vágtak a futófelületbe. Sok járművezető a négyévszakos gumiabroncsokat tartja a legkényelmesebb megoldásnak, mivel egész évben a a keréken hagyhatók, nem szükséges az évente ismétlődő téligumi csere.

A négyévszakos gumiabroncsok azonban alapvetően kompromisszumokkal járnak. Nem lesznek olyan tapadóképesek, mint a nyári gumiabroncsok a melegebb hónapokban, és nem lesznek olyan hatékonyak, mint a teljes téli gumiabroncsok hideg, alacsony tapadású körülmények között. Ráadásul az “egészéves” gumiabroncsok felszerelése egy nagy teljesítményű, sportos autóra garantáltan biztosítja, hogy az autó soha nem lesz olyan tapadóképes, mint amilyennek lennie kellene.

Hideg hőmérsékleten és alacsony tapadási viszonyok között a négyévszakos gumiabroncsok és a téli gumiabroncsok között nincs verseny: a téli gumiabroncsok sokkal hatékonyabbak.

Hogyan tárolja a téli gumiabroncsokat

A téli gumiabroncsokat hűvös, száraz helyen, egymásra rakva, a közvetlen napfénytől és hőforrástól távol kell tárolni, hogy a gumi ne degradáldjon. Amikor leszereli a téli gumiabroncsokat, jelölje meg mindegyiket, hogy amikor újra fel kell szerelni őket, megcserélhesse a helyüket az autón, hogy kiegyenlítse a kopás mértékét. Az otthoni garázs vagy a kerti fészer ideális a tárolásra.

A téli gumiabroncsokat meleg vízzel is érdemes lemosni, és gondosan megszárítani, mielőtt betenné őket a tárolóba.

Ha nincs hely az otthoni tároláshoz, sok gumiabroncs-szerelő kínál “gumihotel” szolgáltatást. Ez azt az előnyt is magában foglalja, hogy a téligumi csere során – hacsak nem otthon, maszekban végzi el – nem kell a másik szettet magával cipelnie. Szezononként és gumiabroncsonként egy alacsony díj ellenében tárolják Önnek a gumiabroncsokat.

A téli gumiabroncsok azonosítása

2012-ben új “Alpine” szimbólumot vezettek be a téli gumiabroncsok azonosítására. Csak azok a gumiabroncsok minősülnek téli gumiabroncsnak, amelyeken a három csúcsos ikon és a benne lévő hópehely motívum látható.

 



Gyakran ismételt kérdések

Lehet-e keverni a nyári és a téli gumiabroncsokat?

Itthon nincs olyan törvény, amely tiltaná, de mivel a téli és a nyári gumiabroncsok rendkívül eltérő tapadási jellemzőkkel rendelkeznek, nem biztonságos ezt megtenni. Ha már hozzányúl az ember, legyen rendes téligumi csere.

Lehet acél keréktárcsákra téli gumiabroncsokat szerelni?

Igen, sok járművezető vásárol egy acélkerék-készletet – amely olcsóbbak, mint az könnyűfém kerekek -, és egész évben rajtuk hagyják a téli gumiabroncsokat.

Használhat téli gumiabroncsokat hátsókerék-meghajtású autóra?

Igen, téli gumiabroncsokat használhat hátsókerék-meghajtású autóra. Sőt, még nagyobb előnyt jelentenek, mint egy elsőkerék- vagy összkerékhajtású autón. Ez azért van, mert a hátsókerék-hajtású autók természetüknél fogva jobban ki vannak téve az alacsony tapadási viszonyoknak, mint más autók.

Mik azok a szöges téli gumiabroncsok?

A szegecselt vagy szöges gumiabroncsok különböznek a téli gumiabroncsoktól, és vastag hóra és jégre tervezték őket. Lehetnek a futófelületbe nyomott kis szegecsek, vagy hosszabb tüskék, amelyek egyenesen kiállnak belőlük. Magyarországon nem engedélyezett a használatuk.

Bérelhetek téli gumiabroncsokat?

Néhány cég kínál ilyen szolgáltatást, de hosszú távon olcsóbb lesz megvásárolni egy készletet, és a melegebb hónapokban biztonságosan tárolni őket.

Mennyi ideig tartanak a téli gumiabroncsok?

Ha csak télen használja a téli gumiabroncsokat, akkor várhatóan ugyanannyi kilométert tud megtenni egy garnitúrával, mint a nyári gumikkal az év többi részében. A téli gumiabroncsok azonban nagyon gyorsan elhasználódnak, ha melegebb időben használja őket.

Mikor kell téligumira váltanom?

A téli gumiabroncsokat akkor kell felszerelnie, amint a környezeti hőmérséklet tartósan 7 Celsius-fok alá csökken. Hasonlóképpen, amint a hőmérséklet e fölé emelkedik, ismét le kell szerelnie őket. Bölcs dolog, ha a téli gumiabroncsokat mindig kéznél és a kerekekre szerelve tartja, hogy szükség esetén váltani tudjon közöttük és a nyári gumiabroncsok között.

Külföldön kötelező a téli gumiabroncsok használata?

Európa számos országában télen kötelező a téligumi csere és a téligumik használata. Ha a külfödre utazik, mindenképpen nézzen utána előzetesen, hogy mit írnak elő a jogszabályok.

Milyen nyomásra kell beállítani a téli gumiabroncsokat?

A téli gumik nyomásának meg kell egyeznie a nyári gumiabroncsok nyomásával. Fontos azonban, hogy ezeket a gumiabroncsnyomásokat reprezentatív környezeti feltételek mellett állítsa be. Ahogy csökken a hőmérséklet, úgy csökken a gumiabroncsok nyomása is. Ha például egy meleg garázsban állítja be, akkor a hidegben akár 10%-kal is csökkenhet.

Csak előre szerelhető a téligumi?

Itthnon ez nem illegális, de a téli és a nyári gumiabroncsok keverése nem biztonságos, ezért nem ajánlott.

Tényleg szükségem van téli gumiabroncsokra egy elsőkerék-meghajtású autón?

Igen, mert bár a javulás nem olyan nagy, mint a hátsókerék-meghajtású autókon, mégis nagyon jelentős, különösen a fékezési és kanyarodási teljesítmény tekintetében.

Hol lehet téligumit vásárolni?

Mindig keressen ajánlatokat az interneten, de az ajánlott méreteket először az autó gyártójával kell egyeztetnie.

A téli gumiabroncsok számítanak esőben?

Igen, óriási különbséget. Valójában 7 Celsius-fok alatti hőmérsékleten – még szárazon is – javítják az autó fékhatását és általános tapadását. Nedvesen viszont a különbség méginkább jelentkezik.

Kaphatok 20 colos téli gumiabroncsokat?

Igen. A legtöbb nagy gumiabroncsgyártó cég már gyárt 20 colos téli gumiabroncsokat.

Mi a baj azzal, ha helyette hóláncot viszek magammal?

A hóláncok csak hóban hasznosak. A téli gumiabroncsok viszont minden időjárási körülmények között hatékonyak, amíg a környezeti hőmérséklet 7 Celsius-fok alatt van.

Vannak-e hátrányai a téli gumiabroncsok felszerelésének?

A téli gumiabroncsok felszerelésének vannak hátrányai, bár ezek biztosan nem ellensúlyozzák a számos előnyt. A többletköltségeken kívül, száraz körülmények között a téli gumiabroncsok a nyári abroncsokhoz képest valamivel rosszabb kormányzási pontosságot nyújtanak.

Megéri a téligumi csere és azok használata?

Igen, kétségtelenül. Ne sajnálja a pénzt a téligumi csere megejtésére, sok bosszúságtól mentheti meg magát.

  • www.autocar.co.uk

További írások

Akkumulátor téliesítése – hogyan keszítse fel akksiját a télre?

Akkumulátor téliesítése – hogyan keszítse fel akksiját a télre?

A téli körülmények azt jelentik, hogy az akksi valószínűleg önmagában is megterhelő időszakon megy keresztül.

Autó akkumulátor élettartama – meddig használható egy autó akkumulátor?

Autó akkumulátor élettartama – meddig használható egy autó akkumulátor?

Honnan tudjuk, hogy egy akku meddig jó, mikor kell cserélni és hogyan hosszabbíthatjuk meg az élettartamát?