Autógumi – Ha új gumiabroncsok vásárlása előtt áll, a gumiabroncsok specifikációinak összes változója és a gumiabroncs-értékesítők vagy “szakértők” által hallott zavaros szakzsargon meglehetősen stresszessé teheti a vásárlást. Vagy talán csak szeretné teljes mértékben megérteni a már meglévő gumiabroncsait, a működő fogalmakat, az oldalfaljelölések jelentőségét. Mit jelentenek ezek a dolgok hétköznapi nyelven?
Ebben a cikkben feltárjuk, hogyan épülnek fel a gumiabroncsok, és megnézzük, mi van egy gumiabroncsban. Megtudjuk, mit jelentenek a gumiabroncs oldalfalán található számok és jelölések, és megfejtünk néhány gumiszlenget. A cikk végére megérti, hogyan támogatja az abroncs az autóját, és tudni fogja, miért alakulhat ki hő a gumiabroncsokban, különösen, ha alacsony a nyomás. Képes lesz arra is, hogy helyesen állítsa be a gumiabroncsnyomást, és diagnosztizáljon néhány gyakori gumiabroncsproblémát!

Miből áll össze egy autógumi?
Ahogy az alábbiakban látható, egy gumiabroncs több különböző összetevőből áll.
- A gumiköpeny egy gumival bevont, nagy szilárdságú acélkábelből készült hurok. Ez adja a gumiabroncsnak azt a szilárdságot, amely ahhoz szükséges, hogy a gumiabroncs a keréktárcsán maradjon, és kezelni tudja a gumiabroncs szerelőgépek által a felnire való felszereléskor kifejtett erőket.
- A test több különböző szövetből, úgynevezett rétegekből áll. A leggyakoribb rétegszövet a poliészterkord. A radiál gumiabroncsok kordjai a futófelületre merőlegesen futnak. Néhány régebbi autógumiban diagonál gumiabroncsokat használtak, olyan abroncsokat, amelyekben a szövet a futófelülethez képest ferdén fut. A rétegeket gumival vonják be, hogy segítsék a többi alkatrészhez való tapadást és a levegő tömítését.Egy gumiabroncs szilárdságát gyakran a rétegek számával írják le. A legtöbb autógumi két réteggel rendelkezik. Ehhez képest a nagy kereskedelmi utasszállító repülőgépek abroncsai gyakran 30 vagy több rétegűek.
- Az acélöves radiál gumiabroncsokban – nem meglepő módon – acélból készült öveket használnak a futófelület alatti terület megerősítésére. Ezek az övek biztosítják a defektállóságot, és segítenek a gumiabroncsnak hogy a lehető legjobban érintkezzen az úttal.
- Néhány gumiabroncson van egy fedő réteg, azaz egy vagy két extra réteg poliészterszövet, amely segít mindent a helyén tartani. Ezek a fedőrétegek nem minden gumiabroncson találhatók meg; leginkább a nagyobb sebességű gumiabroncsokon használják őket, hogy segítsenek minden alkatrésznek a helyén maradni nagy sebességnél.
- Az oldalfal biztosítja a gumiabroncs oldalirányú stabilitását, védi a testrétegeket, és segít megakadályozni a levegő kiszökését. Az oldalirányú stabilitás növelése érdekében további összetevőket is tartalmazhat.
- A futófelület sokféle természetes és szintetikus gumi keverékéből készül. A futófelületet és az oldalfalakat extrudálják és hosszra vágják. A futófelület ekkor még csak sima gumi; nincsenek rajta a futófelület mintázatai, amelyek a gumiabroncsot adják.
Autógumi gyártás
Mindezeket az alkatrészeket a gumiabroncs-gyártó gépben szerelik össze. Ez a gép biztosítja, hogy minden alkatrész a megfelelő helyen legyen, majd a gumiabroncsot a kész méretekhez meglehetősen közel álló alakúra és méretűre formálja.
Ekkor a gumiabroncsnak már minden darabja megvan, de még nincs nagyon szorosan összenyomva, és nincsenek rajta jelölések vagy futófelületi mintázat. Ezt nevezzük nyers abroncsnak. A következő lépés az, hogy a nyers gumiabroncsot egy vulkanizáló gépbe helyezik, amely úgy működik, mint egy gofrisütő, és az összes jelölést és tapadási mintázatot hő segítségével beleformázza. A hő hatására a gumiabroncs összes alkatrésze szorosan összetapad. Ezt hívják vulkanizálásnak. Néhány befejező és ellenőrző eljárás után a gumiabroncs elkészül.

Gumiabroncsméret és egyéb tényezők
A legtöbb autógumi vásárló úgy dönt, hogy lecseréli a járművén lévő kopott gumiabroncsokat egy méretben és képességekben egyenértékűre. Ennek sok értelme van; az autóját úgy tervezték, hogy jól működjön az adott típusú és méretű gumiabroncsokkal, így egy azonos vagy hasonló cserekészlet felszerelése fenntartja a jármű teljesítményét és biztonságát. (A korszerűsítésre később térünk rá).
A döntési folyamathoz ismernie kell a járműve gumiabroncsának méretét és sebességkategóriáját, és azt is figyelembe kell vennie, hogy hány kilométert fog megtenni a fontolóra vett új gumiabroncsokkal (ezt hívják futófelület kopásnak). Ezen információk nagy része a jelenleg az Ön autóján lévő gumiabroncsok oldalfalára van nyomtatva. A legtöbb használati útmutatóban, az interneten és a gumiabroncs-kereskedőknél is megtalálható. (Javasoljuk, hogy ellenőrizze ezeket a forrásokat, hogy megbizonyosodjon arról, hogy a megfelelő információt kapta meg).
Íme, hogyan olvashatja le a gumiabroncsok oldalfalára nyomtatott legfontosabb adatokat.

1) A gumiabroncs szélessége
2) Aszimmetrikus arány
3) Radiálgumiabroncs jelölése
4) Átmérő
5) Terhelhetőségi besorolás a sebességi besorolással együtt
6) A gumiabroncs legnehezebb pontja
7) A futófelület kopási minősítése
8-9) A gumiabroncs oldalfala. Tapadási és hőmérsékleti minősítés
10-11) Sár és hó vagy hegyi minősítés
12) Járműspecifikus jelölés
13-14) A gumiabroncs-anyagok listája és gyártási információk (DOT kód)
Autógumi mérete
Ha le akarja cserélni gumiabroncsait valami egyenértékűre, ismernie kell a megfelelő méretet. A személygépkocsi- és kisteherautó-abroncsok méretét általában egy rövid szám- és betűsorral fejezik ki, amely így hangzik (ahogy a fenti ábrán látható): 245/40-R18.
Az első szám az autógumi szélességét jelzi a legszélesebb ponton, milliméterben. A kötőjel utáni szám az úgynevezett oldalarány, amely azt jelzi, hogy az oldalfal milyen magas a szélesség százalékában kifejezve. Minél magasabb a szám, annál magasabb az oldalfal. A sportkocsikra és izomautókra szerelt, alacsony profilú abroncsok 30-40-es oldalarányúak. A családi szedánok és SUV-k 45-60 közötti vagy annál magasabb. A sorozat utolsó száma a kerék átmérője hüvelykben, amelyre a gumiabroncsnak fel kell szerelni. Az “R” jelzi, hogy radiálgumiról van szó, ami gyakorlatilag az összes mai gumiabroncsot jelenti.
Sebességi besorolás
A gumiabroncsok sebességi besorolással is rendelkeznek, amely nemcsak azt jelzi, hogy milyen gyorsan lehet biztonságosan haladni velük hosszabb ideig, hanem a gumiabroncsok általános teljesítménypotenciálját is. A nagyteljesítményű autókra szánt gumiabroncsok magasabb sebességi besorolással rendelkeznek, mint a hagyományos családi szedánokra és SUV-kra szántak. Az autójára eredetileg felszerelt gumiabroncsok sebességi besorolását az autó által elérhető maximális sebességhez igazították – plusz egy jelentős beépített biztonsági tartalékot. Ez a sebességbesorolás a gumiabroncs méretét közvetlenül követő alfanumerikus kódban egy betűvel van kifejezve. A betűk L-től Y-ig terjednek, és a maximális sebesség 120 km/h-tól több mint 300 km/h-ig terjed.
Futófelület-kopás információ
Két adat segít megbecsülni, hogy hány kilométert várhat egy gumiabroncskészlettől: a futófelület-kopási besorolás és a gumiabroncs kilométer-garancia. A futófelület kopási minősítés egy számként szerepel a gumiabroncs oldalfalán a “futófelület kopása” szó után. Minél magasabb ez a szám, annál valószínűbb, hogy a gumiabroncs hosszabb ideig tart. A futófelületi kopás meghatározására használt tesztek azonban nem pontosak, így ez a szám nagymértékű szórást mutathat.
A gumiabroncsok potenciális élettartamának felmérésére és a különböző abroncsok várható élettartamának összehasonlítására jobb módszer a gyártók futófelületi élettartamra vonatkozó garanciáinak megnézése. Sok, de nem minden gumiabroncsra vállalnak futófelület-élettartam garanciát a gyártási minőségre/hibákra vonatkozó garancián felül. Ez az információ megtalálható az interneten (mint például ez a példa a tirerack.com oldalon), vagy az abroncsgyártó marketinganyagaiban.
Az iparág általános szabálya az, hogy az autósok körülbelül háromnegyedénél az abroncsok élettartama legalább a futófelületi élettartam-garanciában feltüntetett futásteljesítményig tart. Általában, ha gumiabroncsai a garantált futásteljesítmény garancia előtt elhasználódnak, akkor jóváírást kaphat az elmaradt kilométerek százalékáért, amelyet aztán egy új gumiabroncs megvásárlására fordíthat.
Defekttűrő autógumi
Számos autógyártó gyárilag Run-Flat (Defekttűrő) abroncsokkal szereli fel autóit. Ezek a gumiabroncsok még akkor is képesek rövid távolságokat megtenni alacsony sebességgel, ha egy defekt miatt levegő nélkül maradtak, így Ön anélkül juthat haza vagy egy javítóműhelybe, hogy az út szélén kellene defektes kereket cserélnie. Ha járművét defekttűrő gumiabroncsokkal szerelték fel, akkor lehetősége van hagyományos gumiabroncsokra cserélni azokat, és tartalék gumiabroncsot szállítani (de vigyázzon, hogy néhány defekttűrő gumiabronccsal felszerelt autóban nincs csomagtartórekesz a tartalék gumiabroncs számára). Vagy lecserélheti az elhasználódott futófelületű gumiabroncsokat egy másik készlet defekttűrő gumiabroncsra. És most, hogy a gumiabroncsnyomás-ellenőrző rendszerek az új autók kötelező felszerelései közé tartoznak, akár olyan autóra is felszerelheti a defekttűrő autógumit, amely eredetileg nem volt felszerelve velük.
A defekttűrő gumiabroncsoknak vannak hátrányai. Merev oldalfalaik, amelyek a gumiabroncsot defektesen is tartják, hajlamosak arra, hogy az autó érezhetően nehezebben haladjon a durva útburkolaton, de a gumiabroncs-technológia folyamatosan fejlődik, és a defekttűrő gumiabroncsok már közel sem jelentenek akkora büntetést, mint egy évtizeddel ezelőtt. A választék is korlátozottabb, mint a hagyományos autógumik esetében, és a defekttűrő gumiabroncsok prémium árúak. Általánosságban azt javasoljuk, hogy cserélje le hagyományos gumiabroncsokra, és ha lehetséges, vigyen magával egy pót- vagy mini pótkereket.

Autógumi csere vagy upgrade?
Van még egy döntés, amit meg kell hoznia: egyszerűen lecseréli a járművén lévő autógumit valami egyenértékűre, vagy jobbat vesz?
A gumiabroncsok cseréje
Ha az autóra szerelt abroncsokat valami egyenértékűre szeretné cserélni, akkor nincs sok kérdés. Hasonlítsa össze a gumiabroncs ajánlatokat, majd vagy vásárolja meg online, vagy menjen el egy helyi autogumi kereskedőhöz. Az online vásárlás előnye, hogy pontosan azt a gumiabroncsot kapja, amit szeretne. Az online kiskereskedők kapcsolatban állnak a autógumi kereskedői láncokkal, amelyek az interneten vásárolt abroncsokat (valamely díj ellenében) akkor is felszerelik a kerekeire, ha nem ott vásárolta őket.
Jobb autógumi vásárlása, upgrade
Ez bonyolultabb, mint ha az autógumit egyszerűen lecserélné, mivel többféleképpen is megoldható. Választhat egy nagyobb teljesítményű, azonos méretű gumiabroncsot a jelenlegi keréktárcsáira, például úgy, hogy egy hagyományos egész évben használható gumiabroncsot egy nagy teljesítményű egész évben használható abroncsra cserél – ha talál pontosan megfelelőt.
Vagy választhat szélesebb, alacsonyabb profilú nyári vagy nagyteljesítményű egész évben használható gumiabroncsokat is, de ez bonyolultabb. Tudnia kell, hogy a gumiabroncsok elférnek-e anélkül, hogy súrlódnának a felfüggesztésen vagy a karosszériaelemeken – ami egyértelműen biztonsági kérdés. Itt mindenképpen konzultáljon egy autógumi szerelő cég egyik szakértőjével, mivel ők számos autóra vonatkozóan rendelkeznek ezekkel az információkkal. Megpróbálhatod megnézni egy online fórumot is az autód márkájához és modelljéhez (ha létezik ilyen).
Autógumi váltóméret
Sok járművet gyárilag többféle méretű gumiabronccsal lehet kapni – a Honda Civicek például 215/55-R16 és 245/30ZR-20 közötti abroncsokkal készülnek -, így a nagyobb átmérőjű kerékre való áttérés működhet. De tudnia kell, hogy az alacsonyabb profilú gumi felszereléséhez szinte mindig nagyobb átmérőjű kerékre van szükség. A gumiabroncsok külső átmérőjének állandónak kell maradnia; a jármű felfüggesztésétől kezdve a hasmagasságon át a sebességváltóig mindent befolyásol a gumiabroncsok teljes mérete. Ahogy az oldalfal alacsonyodik, a keréknek növekednie kell, hogy ezt ellensúlyozza. Használhat egy váltóméret-mutatót, hogy megtudja, hogyan befolyásolja a kerékátmérőt az alacsonyabb profilú gumiabroncsra való váltás .
A szélesebb, alacsonyabb profilú, nagyobb teljesítményű gumiabroncsok az autó vezetését is durvábbá tehetik, gyorsabban kopnak, zajosabbak lehetnek, és befolyásolhatják a kormányzást, ami miatt esetleg több kormánykorrekciót kell végrehajtania az autópályán. Az alacsony profilú gumiabroncsok valószínűleg jobban hajlamosabbak lesznek a kátyúk okozta károkra is, és szinte biztos, hogy drágábbak lesznek, ráadásul új keréktárcsákat is kell majd vennie. Mindezeket a kérdéseket alaposan mérlegelnie kell, mielőtt meghozza a döntést.
Autógumi fajták
Négyévszakos autógumi
Napjainkban a járművek túlnyomó többsége rendelkezik egész évben és minden időjárási körülmények között elfogadható, minden igényt kielégítő abronccsal. Ez elfogadható vezethetőséget és tisztes kezelhetőséget, csendes futást, jó tapadást nedves időjárás esetén, és némi képességet hóban. Mivel a legtöbb autótulajdonos az egész évszakra szóló gumiabroncsokat télen is rajta hagyja,vezért elvárja, hogy a gumiabroncsok a havas, jeges utakon is megfelelő tapadást biztosítsanak. A legtöbb négyévszakos gumiabroncs azonban hóban csak marginális képességekkel bír. A speciális téli gumiabroncsok, más néven téligumik sokkal jobb tapadást biztosítanak, amikor leesik a hó.
Az egész évben használható gumiabroncsoknak ma már két fő alkategóriája van: a nagy teljesítményű egész évben használható gumiabroncsok és a grand touring egész évben használható gumiabroncsok. A nagyteljesítményű négyévszakos gumiabroncsok pontosabb kezelhetőséget biztosítanak, mint a “normál” négyévszakos gumiabroncsok. Magabiztosabban tapadnak az úton, és sportosabbnak érzzük a vezetést – általában némi téli időjárási tapadás rovására. Ezeket az abroncsokat sportosabb autókhoz és agresszívabb vezetőkhöz szánják. A Grand touring négyévszakos gumiabroncsok a nagy teljesítményű négyévszakos gumiabroncsoknál olcsóbbak (és olcsóbbnak is néznek ki), de kellemesebb menetkényelmet biztosítanak, a kezelhetőségük viszont nem annyira jó.
Nemrégiben megjelent a grand touring négyévszakos gumiabroncsok egy alcsoportja, amelyet “all-weather” gumiabroncsnak nevezünk. Ezek a gumiabroncsok havon való tapadásuk szinte a tisztán téli gumiabroncsokéhoz hasonló, miközben más területeken hasonló teljesítményt nyújtanak, mint a hagyományos egész évben használható gumiabroncsok. Ezeket a gumiabroncsokat a gumiabroncs oldalfalán található “hópehely a hegyben” szimbólummal jelölik.
Nyárigumi
Ez az autógumi megnevezés téves elnevezés, mivel ezt az abroncstípust joggal kellene “három évszakos” guminak nevezni. A nyári gumiabroncsokat kifejezetten arra tervezték, hogy mérsékelt vagy meleg időben száraz és nedves időjárás esetén is megfelelő vonóerővel rendelkezzenek. Pontosabbak a kormányreakciók, nagyságrendekkel növelik a kanyarodási tapadást, és sokkal rövidebb úton állítják meg a járművet.
Ennek azonban ára van: a legtöbb nyári gumiabroncs csak körülbelül 7 °Celsius vagy annál magasabb hőmérsékleten működik jól. Ahogy a külső hőmérséklet a fagypont felé csökken, a gumiabroncsokat ingatagnak érezhetjük és következetlenül viselkednek. Tapadásuk nagy részét elveszítik, olyannyira, hogy úgy viselkednek, mintha vizes vagy akár jeges úton lennének. Nem egy nagy teljesítményű autó vezetője, aki nem volt tisztában a nyári gumiabroncsok hőmérséklet-érzékenységével, elvesztette az irányítást és balesetet szenvedett egy hideg napon.
Téligumi
A “téligumiként” emlegetett téli abroncsokat úgy tervezték, hogy maximális tapadást biztosítsanak hóban és csúszós téli körülmények között – és a tapadást, amit ezekben a helyzetekben nyújtanak, egyetlen más abroncskategória sem tudja felülmúlni. Még egy összkerékhajtású, egész szezonális gumikkal felszerelt jármű sem képes elérni egy hasonló, négy téli gumival felszerelt, kétkerékhajtású jármű megállási vagy fordulási képességét, amit téli gumiabroncs-tesztek is bizonyítanak.
A téli gumiabroncsokat úgy tervezték, hogy jól működjenek a hideg időjárás hónapjaiban, de amint felmelegszik az időjárás, nem kezelhetők annyira és nem kopnak olyan jól, mint a négyévszakos vagy nyári gumiabroncsok. A téli gumiabroncsokat második garnitúraként kell figyelembe venni a járművéhez, ha olyan helyen él, ahol évente havazik. Sok hosszú távú teszten, sokszor bizonyították, hogy érdemes használni őket.
Miért érdemes téli gumit használni?
Mély futófelületüket úgy tervezték, hogy jelentős tapadásjavulást biztosítsanak. Biztonságosabban fogja érezni magát, nem beszélve arról, hogy nyugodtabban vezethet hóban.

Problémák a gumiabroncsokkal
Az alulnyomás miatt a gumiabroncsok kívülről jobban kopnak, mint belülről. Emellett csökkent üzemanyag-hatékonyságot és fokozott hőfelhalmozódást okoz a gumiabroncsokban. Fontos, hogy legalább havonta egyszer ellenőrizze az abroncsnyomást egy mérőműszerrel.
A túlnyomás miatt a gumiabroncsok a futófelület közepén jobban kopnak. Az abroncsnyomás soha nem haladhatja meg a gumiabroncs oldalán feltüntetett maximális értéket. Az autógyártók gyakran a maximálisnál alacsonyabb nyomást javasolnak, mert a gumiabroncsok így lágyabb vezetést biztosítanak. Az autógumi magasabb nyomáson való üzemeltetése azonban javítja a menetjesítményt.
A kerekek rossz beállítása miatt vagy a belső, vagy a külső felület egyenetlenül kopik, vagy durva, kissé szakadttá válik.
Autógumi gyakran ismételt kérdések
Miből készülnek a gumiabroncsok?
Egy gumiabroncs több különböző anyagból áll, többek között acélból, poliészterből és gumiból.
Mit jelent az apró betűs írás a gumiabroncson?
A gumiabroncs oldalfalán található apró betűs részek a gumiabroncs típusát, a gumiabroncs szélességét, a keresztmetszeti arányt, a gumiabroncs szerkezetét, a felni átmérőjét, a gumiabroncs egységes minőségi osztályozását és a szerviz leírását jelentik.
Melyek a gumiabroncsokkal kapcsolatos gyakori problémák?
A gumiabroncsokkal kapcsolatos gyakori problémák közé tartozik az alulnyomás, a túlnyomás és a rossz beállítás.
Meddig tartható meg egy gumiabroncs?
Azt javasoljuk, hogy a gumiabroncsokat a vásárlástól számított hat és tíz év között cseréljék le.
Mi az a aquaplaning, hydroplaning (vízen futás, felfutás)?
A hidroplánozás akkor fordulhat elő, amikor az autó állóvízzel teli tócsákon halad át. Ha a víz nem tud elég gyorsan kifröccsenni az autógumi alól, a gumiabroncs felemelkedik a talajról, és csak a víz támasztja meg. Mivel az érintett gumiabroncsnak szinte semmilyen tapadása nem lesz, az autó könnyen kicsúszhat az irányításunk alól, amikor aquaplaning (felfutás) történik.
Forrás
- caranddriver.com
- howstuffworks.com