Autószerviz – mely alkatrészeket kell rendszeresen cserélni és miért?

Autószerviz – mely alkatrészeket kell rendszeresen cserélni és miért?
explain.hu
explain.hu

Kategória:Autó

Autószerviz – Egy új jármű megtervezése után számos autóipari mérnök dolgozik az esztétikán, az alvázon és a motor alkatrészein, mielőtt a járművet a gyártósorra állítanák, majd az autószalonokba gördítenék. Az egyes alkatrészeket szigorú teszteknek vetik alá. Azt is tesztelik, hogy az összes alkatrész és folyadék jól működik-e együtt, biztosítva, hogy megbízható, hatékony és biztonságos gépet hozzanak létre.

De bármennyire jól tesztelik mindezeket a dolgokat,  a normál életben “stressz” alatt működnek, és az autóalkatrészeknek véges az élettartamuk. Ezért autóját rendszeresen szervizelni kell.

Amikor az autószervizelésről van szó, az elemeket azért szervizelik, mert:

  • Meg kell felelni a gyártó által ajánlott időközönként elvégzendő, ütemezett szervizmunkák listájának, hogy megelőzzék az alkatrészek esetleges meghibásodását. A szervizelendő tételek – folyadékok, alkatrészek és szerviz munkálatok -, amelyek biztosítják, hogy a jármű a lehető legjobban működjön, és megfeleljen a garanciális követelményeknek, a termék hatékonyságára vonatkozó vizsgálati eredmények alapján.
  • Az elhasználódás miatt cserére van szükség – az autók, az alkatrészek, a vezetési körülmények és a szervizelési előzmények eltérőek. Az Ön autója a valós körülmények között működik, nem pedig a gyártók által tesztelt körülmények között. Ilyen esetekben az alkatrészek a gyártó ajánlásainál gyorsabban meghibásodhatnak, elhasználódhatnak.


Tehát mi kerül felszámításra az autó szerviz keretében, és miért kell elvégezni?

Légszűrő

A légszűrő pontosan azt teszi, amit a neve sugall – megszűri a levegőt, amely az üzemanyaggal egyesülve éghető keveréket hoz létre, és a szűrő eltávolítja a motorba kerülő idegen testeket.

Ezek az idegen testek mind a légszűrőbe kerülnek, így az előbb-utóbb elkoszolódik, és eltömődik.

Ha továbbra is piszkos/eltömődött légszűrővel közlekedik, fennáll a veszélye, hogy csökken a motorba jutó levegő áramlása, ami megváltoztathatja a motor égéstermében lévő levegő-tüzelőanyag keveréket.

Ez a motor elhasználódásához és szennyeződéséhez vezethet, és hatással lehet a jármű általános teljesítményére, mivel a levegő-üzemanyag keverék nem lesz optimális a motor számára.

A járművek többsége általában egy lapos, összehajtogatott papírból vagy habszivacsból álló lapos szűrőszerkezetet használ, amely a motorterének elején található légbeszívó dobozban található.

A piacon azonban számos különböző típusú szűrő létezik, amelyek megfelelnek az adott járműveknek és követelményeknek.

Hűtőfolyadék

Ahogy azt el tudja képzelni, egy belsőégésű motor a motor által létrehozott teljesítmény miatt felforrósodik.

Van azonban egy határ, ameddig egy motor felmelegedhet, ezért a motor optimális és biztonságos működéséhez hűtésre van szükség.

A motor hőmérsékletét egy olyan rendszer szabályozza, amely a vizet/hűtőfolyadékot levegővel hűti.

E rendszer nélkül a motor túlmelegszik, veszít a teljesítményéből, túlzott kopást okoz, vagy legrosszabb esetben a motor “megszorul” vagy “beáll”, és új motorra van szüksége.

A modern autók már nem csak vizet használnak a motor hűtésére, hanem víz és hűtőfolyadék-adalék keverékét, mivel ez nagyobb motorhőmérséklet-tűrést és korróziógátló tulajdonságokat biztosít.

A hűtőfolyadékot a hűtőbe (radiátorba) vezetik, amely általában a motortér elején helyezkedik el, olyan helyen, ahol a levegő átáramolhat rajta.

Amint a motorja elér egy bizonyos hőmérsékletet, a hűtőfolyadék egy termosztáton keresztül, majd a hűtőn belüli kamrákon keresztül áramlik vissza a motorba.

A hűtőfolyadék típusa és keveréke az Ön járművétől és a motor hűtési igényeitől függően változik.

A hűtőfolyadék élettartama szintén az alkalmazástól függően változik. Mindezekről a járművének kézikönyve részletesen ír, ne felejtse megnézni!

Az utastér szűrője, pollenszűrő – autószerviz

A utastér/pollenszűrő funkciója a jármű utasterébe jutó levegő szűrése.

Általában a műszerfal alatt, a kesztyűtartó mögött vagy esetleg a motortérben található.

Feladata, hogy eltávolítsa az utastérbe kerülő szennyeződéseket, például a penészgombát, a környezeti szennyeződéseket, a porszemcséket, a levegőben lévő anyagokat és a polleneket, ami kellemesebbé teheti az utazást, különösen, ha Ön légúti problémákkal vagy allergiával küzd.

Az idő múlásával az utastérszűrő elszennyeződik és eltömődik, és bizonyos időközönként cserére szorul.

Fékfolyadék

Fékjei egy fékfolyadékkal töltött csövekből és hengerekből álló hidraulikus rendszerben működnek. Amikor lenyomja a fékpedált, a hidraulikus nyomás a fékpofákra jut, amelyek viszont nyomást gyakorolnak a féktárcsára, megállítva az autót.

Ha a fékfolyadék üledéket tartalmaz, zavarosnak vagy elszíneződöttnek tűnik, akkor ideje cserélni a fékfolyadékot, átmosni a fékrendszert. Ha a fékfolyadék szintje csökken, az a fékekkel kapcsolatos problémára utalhat, például szivárgás, fékbetét kopás.

A fékfolyadékot bizonyos időközönként cserélni kell szennyeződés miatt, ami szivacsos fékeket, korróziót eredményezhet.

Ez a megelőző karbantartás – kulcsfontosságú ahhoz, hogy a fékek mindig megfelelően működjenek.

Motorolaj és olajszűrő – autószerviz

A különböző márkájú és típusú járművek különböző szervizelési időközökkel rendelkeznek.

Olaj és az olajszűrő csere általában minden autószerviz esetén megtörténik, azonban egyes esetekben lehet hogy csak minden második szervizeléskor.

Általában 10 000 és 20 000 km között történik, azonban ha régebbi motorral rendelkezik, érdemes gyakrabban ellenőrizni az olajszintet és az olaj állapotát.

A motorolaj és a használt olajtípus létfontosságú. Motorjának sok mozgó alkatrésze van, és ezek az alkatrészek mozgás közben súrlódást és hőt termelnek.

A használt olaj elnyeli a hőt és kenőanyagként szolgál a motorban, enélkül a motor idő előtt elhasználódna, és esetleg “besülne” 🛑.

Ha az olaj szennyezetté válik, az olajszűrő idővel eltömődik, és nem fog megfelelően működni, így a szennyezett olaj végigkeringhet a motoron, és nem fogja hatékonyan kenni és hűteni a motort.

Üzemanyagszűrő

Az üzemanyagszűrő általában egy papírbetét, amely eltávolítja a nagy idegen részecskéket, például a rozsdát és a egyéb szennyeződéseket az üzemanyagrendszerből. Autószerviz esetén ezt mindenképp ellenőrizni, illetve cserélni kell.

Ha az üzemanyagszűrőt nem cseréli rendszeres időközönként, az idővel eltömődik, és korlátozza az üzemanyagáramlást, ami teljesítménycsökkenést eredményez.

Egyes dízelmotoroknál a szűrő alján víz gyűlhet össze, amelyet bizonyos szinteken ki kell üríteni.

Ha nem tartják karban, és a víz keveredik az üzemanyaggal, ez korróziót és kopást okoz a mozgó alkatrészeken.

Az üzemanyagszűrő az üzemanyagvezetékek mentén helyezkedik el, vagy a motortérben, az üzemanyagtartály közelében vagy az üzemanyagtartály belsejében.

Ha az üzemanyagszűrő a tartályban van, akkor a cseréje több időt vehet igénybe, mivel a szerelőnek hozzá kell férnie az üzemanyagtartály tetejéhez, ami a hátsó utasülések eltávolításával járhat, hogy a jármű padlóján keresztül hozzáférjen a tartályhoz.

Egyes szerelők/járműgyártók 12 havonta javasolják az üzemanyagszűrő cseréjét, azonban minden jármű és a felszerelt szűrő típusa eltérő, ezért a csereintervallumokat ellenőrizze a járműve leírásában.

Vezérműszíj / Vezérműlánc

A vezérműszíj vagy vezérműlánc szinkronizálja a forgattyús tengely forgását a vezérműtengelyével .

Ez vagy fogazott szíj vagy görgős lánc. A lánc tartósabb, és az utóbbi időben a gyártók kezdenek visszatérni a láncok használatához, míg az elmúlt évtizedekben a szíjak domináltak.

Minden motor más és más, és a vezérműszíj szervizintervalluma 40 000 és 150 000 km-enként változhat, míg a vezérműláncé akár 200 000 km-enként is lehet.

Ha az előírt autószerviz során nem cseréli ki a vezérműszíjat / vezérműláncot, akkor jelentős károk keletkezhetnek a motorban.

Idővel a szíj/lánc megnyúlhat, elkophat vagy elszakadhat. Ha ez megtörténik, ez nagy károkat okozhat a motorjában.

Ez a szerviz drága lehet, és hosszú időt vehet igénybe. Általában a járművét egy napra át kell adnia a szerviznek, amíg ez a karbantartás megtörténik, de megéri a nyugalmat.

Gyújtógyertyák/izzógyertyák

Mivel a belsőégésű motor működéséhez az üzemanyag elégetése szükséges, a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához szikra kell, hogy keletkezzen.

A benzinmotorokban ez a gyújtógyertyák segítségével történik; a dízelmotorokban izzítógyertyákat használnak, amelyek akkor kapcsolnak be és segítenek, amikor a motor hidegen jár.

A gyújtógyertya egy héjból, szigetelőből és vezetőből áll, amely az égéstér falán lévő menetes lyukban helyezkedik el.

A gyújtógyertyáknak mindenféle formája és mérete létezik, és az egyes motortípusok eltérő követelményei miatt változnak.

A gyújtásrendszer által meghatározott időpontokban áramot vezetnek át minden egyes gyújtógyertyán.

Amikor az áram áthúz az elektródák között, szikrát hoz létre, meggyújtja a sűrített levegő/üzemanyag keveréket az égéstérben, megteremtve a motor működéséhez szükséges energiát.

Minden egyes gyújtógyertyatípusnak más-más a várható élettartama a márkától, a kialakítástól, a szerkezeti anyagtól, az alkalmazástól és legfőképpen a környezettől függően, amelyben működik.

Ha autószerviz során nem cseréli ki a gyújtógyertyákat, akkor fennáll a motor károsodásának, indítási nehézségek és gyújtáshibák kockázata. Gyakran hengerenként egy gyújtógyertya van, azonban egyes járművekben hengerenként több gyertya is van.

Dízelmotorokban az izzítógyertya egy fűtőberendezés, amelyet a dízelmotorok hidegben történő működésének segítésére használnak. A dízelmotorok általában nagy nyomás alatt öngyulladást végeznek, azonban hidegindításkor segítségre lehet szükségük a megfelelő hőmérséklet eléréséhez. Az izzítógyertya vége felmelegszik és izzik, amikor az üzemanyag az izzítógyertya hegyéhez ér, meggyújtja a levegő-üzemanyag keveréket.

Szelephézag állítás – autószerviz

Bizonyos autószerviz esetén a szerelőnek ellenőriznie és/vagy beállítania kell a szelephézagot.

A szelephézag a szelepszárak teteje és a vezérmű (bütyköstengely) bütykei közötti kis hézag, amely a szelepek kinyitásához szükséges, és lenyomja a szelepeket.

Ezt az ellenőrzést a csapszelepek ellenőrzésének vagy beállításának is nevezhetjük.

Bizonyos körülmények között, ha a szelephézag túl nagy, akkor zörgő hangot hallhat a motorból.

Fontos megjegyezni, hogy a modern motorok – és az 1980-as évek vége óta beszélünk – önbeállító rendszerrel rendelkeznek.

Ha mégis régebbi autója van, akkor érdemes ezeket a megadott időközönként ellenőrizni.

Ismétlem, ha az Ön autója már a régi korosztályba tartozik, egyes szerelők inkább hideg motorban ellenőrzik a szelephézagot. Készüljön fel tehát arra, hogy a szerelőnek esetleg hideg motoron kell dolgoznia.

Szervokormány-folyadék

A szervokormány lehetővé teszi, hogy kis sebességnél. illetve álhelyzetben is könnyedén el tudja fordítani járműve kerekeit, ami szervó nélkül nehéz lenne. A szervokormányának lényeges része a szervokormányfolyadék.

Ezt a folyadékot rendszeresen ellenőrizni, és a tervezett időpontban autószerviz során cserélni kell.

A kormányrásegítő folyadék szintje nem változhat nagymértékben az idő múlásával, ezért ha azt veszi észre, hogy csökken a szintje, akkor azonnal ellenőriztesse.

A szervokormány tartálya a motortérben található, és a kupakján a kormánykerék képe látható.

Idővel a szervokormányfolyadék felszed a törmeléket és a szennyeződéseket, ezért bizonyos időközönként ki kell öblíteni.

A szervokormányrendszerrel kapcsolatos problémákat tapasztalhat, ha a folyadékot nem öblítik ki, amikor szükséges. Ha furcsa zajt hall kanyarodás közben, akkor érdemes kivizsgáltatni.

Hajtószíj / ékszíj

A hajtószíjat általában a motor elején helyezik el – ez lehet egyetlen szíj, vagy több szíj is.

Ez hajtja a légkondicionálót, a szervokormányt, a generátort, és esetleg a vízpumpát. Mivel mindezek az alkatrészek erre a szíjra támaszkodnak alapvető fontosságú, hogy jó üzemállapotban legyen és helyesen legyen megfeszítve.

Általában kétféle meghajtószíj létezik – az ékszíj és a szerpentinszíj. A két típus közötti különbséget a szíj horonyszerkezete határozza meg. A csúszás kiküszöbölése érdekében a hornyok növelik a felületet, hogy a szíjat a helyén tartsák.

A szerelőknek minden autószerviz esetén ellenőrizniük kell a meghajtószíjat, és ha kopás vagy sérülés jeleit észlelik, ki kell cserélniük.

Ellenőrizniük kell a feszességet is, hogy megbizonyosodjanak arról, hogy az megfelelően működik. Ha indításkor vagy gyorsításkor csikorgó hangot tapasztal, az a hajtószíj csúszása miatt lehet.

Kuplung folyadék

A tengelykapcsolófolyadék tulajdonképpen fékfolyadék, amelyet a tengelykapcsoló főhengerében találhatunk.

A tengelykapcsoló-főhenger a folyadékot a nyomóhengerbe mozgatja, így a tengelykapcsoló pedál lenyomásakor a tengelykapcsoló kiold, biztosítva ezzel a sebességváltás lehetőségét.

A kuplungfolyadék-tartály a legtöbb autóban a motortér hátsó részén, a főfékhenger mellett található.

A fékfolyadék fontos része a tengelykapcsoló működésének, és ezért fontos, hogy ellenőrizzük és kicseréljük autó szerviz során, amikor a szerviz menetrend részeként szükséges.

A piszkos és szennyezett fékfolyadék károsíthatja a fő- és segédhengert. Ha a tengelykapcsoló fő hengerében szivárgás keletkezik, akkor több mint valószínű, hogy nem fog tudni sebességet váltani.

Forrás
  • autoguru.com.au

További írások

Karosszéria és alváz, miért van rájuk szükség?

Karosszéria és alváz, miért van rájuk szükség?

Az alváz az alapja mindennek, ami egy autó felépítésében szerepet játszik

Autógumi – hogyan működik?

Autógumi – hogyan működik?

Bemutatjuk az autógumik teljes anatómiáját és működésüket, miből épülnek fel, milyen fajtái vannak és milyet érdemes vásárolni.