Fék – Hogyan működik az autó fékrendszere?

Fék – Hogyan működik az autó fékrendszere?
explain.hu
explain.hu

Kategória:Autó

Fék – Mindannyian tudjuk, hogy a fékpedál lenyomása lelassítja az autót. De hogyan történik ez? Hogyan továbbítja az autó az erőt a lábunkról a kerekekre? Hogyan sokszorozza meg az erőt, hogy az elég legyen ahhoz, hogy megállítson egy olyan nagyot tömeget, mint egy autó?

Ha egy kicsit elgondolkodik rajta, a fék csodálatos találmány. Ha robogóval közlekedsz, és lassítanod kell, akkor leteheted a lábadat, és a talajon húzva lassulsz. De mi a helyzet, ha az autópályán száguldasz  100 km per órával kocsival? Az autópályán a lábadat kitenni nem sok jót hozna, ugye?

Egy mozgásban lévő autónak rengeteg mozgási energiája van, ami a kinetikei energiája. Az autó megállításához a fékeknek meg kell szabadulniuk ettől a mozgási energiától. Ezt úgy teszik, hogy a súrlódási erő segítségével a mozgási energiát hővé alakítják.

Amikor rálép a fékpedálra, a fékpedál egy kar segítségével egy dugattyút nyom meg, ami a főfékhengerben mozog. A főfékhenger hidraulikus folyadékkal van töltve. Ez a hidraulikafolyadék egy csőrendszeren keresztül más, további hengerekbe (fékhengerek) kerül, amelyek az egyes kerekek fékjei mellett vannak elhelyezve.

Ez a hidraulikus rendszer a fékpedálon lévő lábának erejét megsokszorozza, és elegendő erővel hat a fék működtetésére és az autó megállítására. Maguk a fékek általában kétféle típusúak: tárcsafékek vagy dobfékek.

Hogyan működik az autó fékrendszere?

Fék az autók mind a négy keréken megtalálhatók, amelyeket egy – a fenn említett – hidraulikus rendszer működtet. Sok autóban mind a négy keréken tárcsafék van – bár néhányban az első kerekeknél van csak tárcsafék, a hátsóknál pedig dobfék. Mivel az autó előrehaladásának megállítása oroszlánrészt az első fékeken múlik, a hatékonyabb tárcsafékeket az első kerekeken alkalmazzák. A kevésbé drága dobfékes kialakítás megfelelő, de költséghatékonyabb segítséget nyújt az autó mozgásának megállításában. (Csak a nagyon régi vagy nagyon kis méretű autókban van dobfék mind a négy keréken.)

Tárcsafék

Manapság a legelterjedtebb fék a tárcsafék. Ezek egy féktárcsából, egy féknyergből és egy fékbetétből állnak. A fékpedál lenyomásakor a hidraulikafolyadék hatására a fékbetét a féktárcsához nyomódik. A fékbetétnek a féktárcsához való préselése súrlódást okoz, amely a mozgási energiát hővé alakítja a fékbetétben.

Mennyi hő keletkezik? Sok! Egy száguldó autó megállítása a fékeket 500ºC -ra vagy még magasabbra is felmelegítheti! Ahhoz, hogy fék kibírja ezt a hőt, a fékbetéteknek olyan speciális anyagokból kell készülniük, amelyek nem olvadnak meg ilyen magas hőmérsékleten. E speciális anyagok közé tartoznak a kompozitok, ötvözetek és kerámiák.

Dobfék

A dobfékek szintén súrlódást használnak, de kissé más módon. A dobfékek fékdobból és fékpofákból állnak. Az üreges dob a kerékkel együtt forog. A fékpedál lenyomásakor egy hidraulikus henger a súrlódó betétekkel ellátott fékpofákat a fékdob belső felületéhez nyomja, súrlódást okozva, és ezáltal lelassítva a kereket.

Összefoglaló –  az autó fékrendszerének működése

  1. A lábunkkal lenyomjuk a fékpedált, és a láb által keletkezett erő mechanikus áttéttel többszörösen felerősödik.
  2. Ez a mechanikus erő egy dugattyút mozgat meg a főfékhengerben és hidraulikafolyadékot présel a fékcsövekbe.
  3. A hidraulikus fékfolyadékot a fékvezetékek és csövek hálózatán keresztül a teljes fékrendszerbe kényszerítik.
  4. A nyomás egyformán jut mind a négy fékre.
  5. A kialakult nyomóerő súrlódást hoz létre a fékbetétek és a féktárcsák között, ami lassítja /megállítja a járművet – így működik a fék.

Hogyan kell karbantartani az autó fékrendszerét

Mint minden ami az autóval kapcsolatos, a fék is igényel karbantartást. A fék karbantartásával pénzt takaríthat meg ahelyett, hogy csak akkor vinné autóját a szervizbe, amikor valami elromlik. Gondoskodni kell róla, mielőtt balesettel szembesülne. Amikor járműve az éves ellenőrzésen esik át, a fékeket felülvizsgálják a közúti alkalmasság szempontjából. Íme néhány lépés, amely segít Önnek autója fékrendszerének karbantartásában.

  • Figyelje a fékfolyadék szintjét, és háromhavonta végezzen ellenőrzést. A fékfolyadékot kétévente vagy 50 000-60 000 kilométerenként kell cserélni.
  • A féktárcsákat a vezetési stílustól és a környezeti körülményektől függően szükség szerint cserélje ki. A féktárcsákat egy normál autóhoz hasonló időközönként cserélje. A sportkocsik fékjeit 35 000 km után kell cserélni.
  • Légtelenítse le a fékvezetékeket, figyeljen rá, hogy a levegő távozzon a rendszerből. Ez azt jelenti, hogy a féket pumpáljuk, miközben valaki figyeli a légtelenítő szelepet, és lezárja a szelepet, amikor a fékfolyadék elkezd folyni.
  • Rendszeresen ellenőriztesse fékbetétjeit és féktárcsáit, hogy azok kiválóan működőképes állapotban legyenek. Ha a fék erősen elkopott, itt az ideje kicserélni a fékbetétet.
Forrás
  • fredsautorepair.com


További írások

Mi az a hibrid autó és hogyan működik?

Mi az a hibrid autó és hogyan működik?

Hogyan javítja a hibrid autó a fogyasztást? És ami még fontosabb, vajon csak azért, mert jobb a fogyasztása, kevésbé szennyez? Tudja meg, hogyan működnek a hibridek, és kapjon tippeket arra vonatkozóan, hogyan vezessen hibrid autót a maximális hatékonyság érdekében.

Mi a sebességváltó és hogyan működik?

Mi a sebességváltó és hogyan működik?

Sebességváltó – Az autó sebességváltója a jármű egyik legfontosabb alkatrésze. Ez az, ami a motortól a kerekekhez továbbítja a hajtóerőt.