Fék – Mindannyian tudjuk, hogy a fékpedál lenyomása lelassítja az autót. De hogyan történik ez? Hogyan továbbítja az autó az erőt a lábunkról a kerekekre? Hogyan sokszorozza meg az erőt, hogy az elég legyen ahhoz, hogy megállítson egy olyan nagyot tömeget, mint egy autó?
Ha egy kicsit elgondolkodik rajta, a fék csodálatos találmány. Ha robogóval közlekedsz, és lassítanod kell, akkor leteheted a lábadat, és a talajon húzva lassulsz. De mi a helyzet, ha az autópályán száguldasz 100 km per órával kocsival? Az autópályán a lábadat kitenni nem sok jót hozna, ugye?
Egy mozgásban lévő autónak rengeteg mozgási energiája van, ami a kinetikei energiája. Az autó megállításához a fékeknek meg kell szabadulniuk ettől a mozgási energiától. Ezt úgy teszik, hogy a súrlódási erő segítségével a mozgási energiát hővé alakítják.
Amikor rálép a fékpedálra, a fékpedál egy kar segítségével egy dugattyút nyom meg, ami a főfékhengerben mozog. A főfékhenger hidraulikus folyadékkal van töltve. Ez a hidraulikafolyadék egy csőrendszeren keresztül más, további hengerekbe (fékhengerek) kerül, amelyek az egyes kerekek fékjei mellett vannak elhelyezve.
Ez a hidraulikus rendszer a fékpedálon lévő lábának erejét megsokszorozza, és elegendő erővel hat a fék működtetésére és az autó megállítására. Maguk a fékek általában kétféle típusúak: tárcsafékek vagy dobfékek.
Hogyan működik az autó fékrendszere?
Fék az autók mind a négy keréken megtalálhatók, amelyeket egy – a fenn említett – hidraulikus rendszer működtet. Sok autóban mind a négy keréken tárcsafék van – bár néhányban az első kerekeknél van csak tárcsafék, a hátsóknál pedig dobfék. Mivel az autó előrehaladásának megállítása oroszlánrészt az első fékeken múlik, a hatékonyabb tárcsafékeket az első kerekeken alkalmazzák. A kevésbé drága dobfékes kialakítás megfelelő, de költséghatékonyabb segítséget nyújt az autó mozgásának megállításában. (Csak a nagyon régi vagy nagyon kis méretű autókban van dobfék mind a négy keréken.)

Tárcsafék
Manapság a legelterjedtebb fék a tárcsafék. Ezek egy féktárcsából, egy féknyergből és egy fékbetétből állnak. A fékpedál lenyomásakor a hidraulikafolyadék hatására a fékbetét a féktárcsához nyomódik. A fékbetétnek a féktárcsához való préselése súrlódást okoz, amely a mozgási energiát hővé alakítja a fékbetétben.
Mennyi hő keletkezik? Sok! Egy száguldó autó megállítása a fékeket 500ºC -ra vagy még magasabbra is felmelegítheti! Ahhoz, hogy fék kibírja ezt a hőt, a fékbetéteknek olyan speciális anyagokból kell készülniük, amelyek nem olvadnak meg ilyen magas hőmérsékleten. E speciális anyagok közé tartoznak a kompozitok, ötvözetek és kerámiák.

Dobfék
A dobfékek szintén súrlódást használnak, de kissé más módon. A dobfékek fékdobból és fékpofákból állnak. Az üreges dob a kerékkel együtt forog. A fékpedál lenyomásakor egy hidraulikus henger a súrlódó betétekkel ellátott fékpofákat a fékdob belső felületéhez nyomja, súrlódást okozva, és ezáltal lelassítva a kereket.
Összefoglaló – az autó fékrendszerének működése
- A lábunkkal lenyomjuk a fékpedált, és a láb által keletkezett erő mechanikus áttéttel többszörösen felerősödik.
- Ez a mechanikus erő egy dugattyút mozgat meg a főfékhengerben és hidraulikafolyadékot présel a fékcsövekbe.
- A hidraulikus fékfolyadékot a fékvezetékek és csövek hálózatán keresztül a teljes fékrendszerbe kényszerítik.
- A nyomás egyformán jut mind a négy fékre.
- A kialakult nyomóerő súrlódást hoz létre a fékbetétek és a féktárcsák között, ami lassítja /megállítja a járművet – így működik a fék.
Hogyan kell karbantartani az autó fékrendszerét
Mint minden ami az autóval kapcsolatos, a fék is igényel karbantartást. A fék karbantartásával pénzt takaríthat meg ahelyett, hogy csak akkor vinné autóját a szervizbe, amikor valami elromlik. Gondoskodni kell róla, mielőtt balesettel szembesülne. Amikor járműve az éves ellenőrzésen esik át, a fékeket felülvizsgálják a közúti alkalmasság szempontjából. Íme néhány lépés, amely segít Önnek autója fékrendszerének karbantartásában.
- Figyelje a fékfolyadék szintjét, és háromhavonta végezzen ellenőrzést. A fékfolyadékot kétévente vagy 50 000-60 000 kilométerenként kell cserélni.
- A féktárcsákat a vezetési stílustól és a környezeti körülményektől függően szükség szerint cserélje ki. A féktárcsákat egy normál autóhoz hasonló időközönként cserélje. A sportkocsik fékjeit 35 000 km után kell cserélni.
- Légtelenítse le a fékvezetékeket, figyeljen rá, hogy a levegő távozzon a rendszerből. Ez azt jelenti, hogy a féket pumpáljuk, miközben valaki figyeli a légtelenítő szelepet, és lezárja a szelepet, amikor a fékfolyadék elkezd folyni.
- Rendszeresen ellenőriztesse fékbetétjeit és féktárcsáit, hogy azok kiválóan működőképes állapotban legyenek. Ha a fék erősen elkopott, itt az ideje kicserélni a fékbetétet.
Forrás
- fredsautorepair.com