Karosszéria és alváz, miért van rájuk szükség?

Karosszéria és alváz, miért van rájuk szükség?
explain.hu
explain.hu

Kategória:Autó

Karosszéria és alváz  – Kívülről nézve egy autó fényesre festett külseje elrejti valódi erejét. És nem, ez nem a motorháztető alá préselt nagy teljesítményű motor-ra gondoltunk. Minden jármű legkeményebb, legerősebb tulajdonsága a vázában rejlik.

Valószínűleg a jármű legnagyobb része, amelyet nem ismersz, az alváz. Ez képezi a jármű többi részének alapját. Enélkül nincs hova szerelni a motort vagy a kerekeket, és nincs hova ülni.

Mi az alváz?

Angolul az alváz “chassis”, ami valójában a szó közvetlen fordítása a francia nyelvből, jelentése “váz” – ki gondolta volna 🙂 A járművekben ez a fő tartószerkezet, amelyre minden épül. Lehetnek olyanok, amik a definícióba a vázhoz rögzített egyéb rendszereket is beleveszik, mint például a tengelyek, a fékek, a kerékagyak, a felfüggesztés elemei, sőt még a hajtáslánc is. A legtisztább, legegyszerűbb magyarázat azonban az, ha az alvázra egyszerűen úgy gondolunk, mint a jármű tartószerkezetére.

A váz típusai

Az alvázak két különböző típusa dominál:

  • létra-stílusú alváz
  • önhordó karosszériás váz.

Az alvázra épülő karosszériás megoldás gyakran négyszögletes acélcsövekből készül, amelyeket rendkívül erős szerkezetet alkotva hegesztenek össze.

Ez az alapja szinte minden kisteherautónak és haszongépjárműnek, valamint néhány pick-up-nak. A klasszikus autók is alvázra épülő karosszériás konstrukciót használnak, hogy megtartsák a nagy és nehéz motorokat és a súlyokat, amelyeket szállítanak.

Kezdetben minden jármű alvázra épített karosszériás volt. Az alváz megépítése után a karosszériát egyszerűen ráhúzták. A karosszéria alapvetően egy héj, amelyet az autó alvázához csavaroztak. Ezután kerültek rá az ajtók, a tető, az ablakok, az ülések, a szőnyegek, a légzsákok, a műszerfal, a sebességváltó és a kormánymű kezelőszervei, a légkondicionáló, a rádió és a pohártartók, stb…

Később kifejlesztették az egykarosszériás (önhordó karosszéria – unibody) építést, amely lényegében egy olyan karosszériát jelent, amelybe a szerkezeti anyagokat közvetlenül beépítették. Az egykarosszériás felépítésű járművekben elöl és hátul csonkakereteket vagy segédvázakat használnak a nehéz alkatrészek, például a motor és a sebességváltó, valamint az első és hátsó felfüggesztés számára. Ebben az esetben a karosszéria a “keret” vagy váz, amelyhez minden más csatlakozik.

Az önhordó karosszériás váz préselt fémlemezekből és egymáshoz kapcsolt karosszériaelemekből áll. Nincs különálló alváz – az egymáshoz hegesztett, csavarozott, ragasztott és sajtolt és préselt fémrészek adják meg a váznak a szükséges szilárdságot. Az karosszéria alkatrészei készülhetnek alumíniumból, acélból, erősített műanyagból vagy akár szénszálból is. És jellemzően önhordó karosszériás vázat használnak a mai modern járművekben a súlycsökkentés érdekében.

Miért van szüksége egy autónak alvázra, karosszériára?

Minden személygépkocsi, terepjáró vagy teherautó több ezer alkatrészből áll. Soknak szüksége van egy erős, merev szerkezetre, amelyre ezeket az alkatrészeket rögzíteni lehet. Akár alvázra épülő karosszériás egy autó, akár önhordó karosszériás vázas, ez a váz az alapja mindennek, ami egy autó megépítésben szerepel. A motort motortartókkal rögzítik a vázhoz. A karosszériaelemek a vázhoz vannak csavarozva, hogy megtartsák az alakjukat.

Önhordó karosszéria és alváz előnyei, hátrányai

Még mindig sok karosszériás jármű van forgalomban, például munkagépek és terepjárók, de ezek eleve nehezebbek és munkgépként “kezelhetők”. Ugyanakkor könnyebben módosíthatók, és baleset esetén könnyebben javíthatók anélkül, hogy a biztonság és a megbízhatóság sérülne.

A tengelyegységek, keréktárcsák, fogaslécek, felfüggesztési lengéscsillapítók és rugók, ablaktörlőmotorok és még az ülések is közvetlenül a vázhoz rögzülnek. Ez tartja biztonságosan a helyén az alkatrészeket, és létrehozza azt a szilárd szerkezetet, amelyre a biztonság érdekében támaszkodik, különösen ütközés esetén.

Az egyvázas felépítésű járművek általában könnyebbek, jobb az üzemanyag-fogyasztásuk és inkább úgy kezelhetők, mint a személygépkocsik, még a mai egyvázas crossoverek, SUV-k és könnyű teherautók is. Mivel a karosszéria és a váz itt egybe van építve, a módosítások nehezebbek, és a balesetek veszélyeztethetik a szerkezeti integritást. A javítás a sérülés mértékétől függően bonyolultabb vagy lehetetlen.

Milyen alváz és karosszéria problémák fordulhatnak elő?

Az alvázzal önmagában nem sok baj történhet, de a külső hatások drámai hatással lehetnek rá. Különösen két dolog befolyásolhatja az alvázat:

  • A korrózió, amelyet általában rozsdának neveznek, idővel rontja az alváz szilárdságát és merevségét. Ez különösen a magas páratartalmú területeken és a tengerparti településeken figyelhető meg. Különösen kellemetlen, mert évekig rejtve maradhat.
  • A fizikai sérülések, például az autó ütközése, ronthatják az alváz szilárdságát. A mai járműveket gyűrődési zónákkal látják el. Egy súlyos ütközés az alvázat javíthatatlanná teheti. De akár egy intenzív terepes kaland is megterhelheti az alvázat annyira, hogy az megrepedhet, gyakran az Ön tudta nélkül!
Forrás
  • napaonline.com
  • autoguru.com.au

További írások

Autógumi – hogyan működik?

Autógumi – hogyan működik?

Bemutatjuk az autógumik teljes anatómiáját és működésüket, miből épülnek fel, milyen fajtái vannak és milyet érdemes vásárolni.

Elektromos autó – hogyan működik?

Elektromos autó – hogyan működik?

Elektromos autó – Az elektromos motoroktól az akkumulátorokig, végigvezetjük az elektromos autó anatómiáján, és elmagyarázzuk, hogyan működik.